Guide til valg af klinik, kirurg og behandler – Dette skal du vide
1. Har klinikken/behandleren de rette autorisationer i Autoristionsregisteret?
Vidste du, at du kan slå hvilken som helst kliniks plastikkirurger og kosmetiske sygeplejersker op, og se hvilke behandlinger de er autoriserede til at udføre?
Styrelsen for Patientsikkerhed har et åbent autorisationsregister, hvor alle sundhedspersoner og klinikker der er godkendt til at udføre behandlinger og operationen står nævnt. Kan du ikke finde den klinik, du vil behandles hos, eller står den behandling du ønsker udført ikke listet under din kirurg/behandler, når du slår vedkommende op?
Så er det et godt tidspunkt at forholde sig kritisk og være på vagt.
How to:
Klik på linket herunder, og klik efterfølgende på linket i den orange boks
I det nye vindue, der åbner, kan du gøre to ting:
1) Slå en sundhedsperson op ved at søge på vedkommende navn i den øverste halvdel af vinduet
2) Slå en klinik op ved at søge på klinikkens navn, adresse eller CVR-nummer i den nederste halvdel af vinduet
2. Hvilke foranstaltninger og forsikringer tilbyder klinikken, hvis der skulle gå noget galt?
En anden god ting at undersøge, når du vælger klinik, er hvilken sikkerhed de tilbyder dig, når du får lavet en behandling eller en operation.
Forsikringer ved kirurgi
Ved plastikkirurgi er det lovpligtigt, at alle klinikker har en patientforsikring, som sikrer dig muligheden for at kunne klage ved at kritisabelt forløb eller resultat hos Styrelsen for Patientsikkerhed. Denne patientforsikring er inkluderet eller kommer oven i operationsprisen. Hos AK Nygart er den udspecificeret på operationsaftalen.
Flere klinikker tilbyder ved brystforstørrende operation også en “tryghedsforsikring”, som dækker de mest hyppige komplikationer ved operationen.
Læs mere om AK Nygarts tryghedspakke.
Ansvarlig læge ved kosmetiske behandlinger
Ved kosmetiske behandlinger såsom filler, botox, permanent hårfjerning med laser og behandling har karsprængninger er det lovpligtigt, at klinikken har en ansvarlig læge tilknyttet – og at lægen kan føre tilsyn med, at behandlingerne foregår korrekt.
3. Overholder klinikken regler om betænkningstid?
Et rødt flag, du skal være opmærksom på, når du vælger klinik, er om de overholder reglerne om betænkningstid.
Ved kosmetiske operationer gælder reglen om 7 dages betænkningstid:
§ 34. Ved større kosmetiske behandlinger, herunder operative indgreb i bryster, operative løft af mave og fedtsugning, skal patienten have en uges betænkningstid fra den mundtlige information er modtaget, til samtykke indhentes.
Ved nogle kosmetiske behandlinger såsom fillers og botox samt ved mindre kirurgiske indgreb så som f.eks. øjenlågsoperationer, gælder reglen om 2 dages betænkningstid:
Stk. 2. Ved mindre kosmetiske behandlinger, herunder mindre hårtransplantationer, behandling med botulinumtoxin og peeling af huden, skal patienten have to dages betænkningstid fra den mundtlige information er modtaget til samtykke indhentes.
Det kan godt være, at du tænker “Fedt, så kan jeg få en tid hurtigere”. Men der er en grund til, at man har valgt at lovgive om betænkningstid i forbindelse med kosmetiske behandlinger og operationer. Det er en stor beslutning, og det er vigtigt at du får mulighed for lige at tænke over de ting, der er blevet sagt til dig til forundersøgelsen, inden du træffer din endelige beslutning. På den måde risikerer du heller ikke, at du bliver presset eller “overtalt” til at få foretaget noget, du i virkeligheden gerne ville vente lidt med.
4. Pris og kvalitet hænger typisk sammen
Har du fundet en klinik, der har en pris på en operation eller en behandling der er markant billigere end hos andre klinikker? Så kan det være, du lige skal tænke dig ekstra godt om.
Det er selvfølgelig dejligt at kunne spare penge – men du skal spørge dig selv om, hvordan det kan hænge sammen.
Som klinik har man udgifter i forbindelse med enhver operation og behandling. Ved operationer skal man betale for udstyr og evt. implantater. Derudover kommer der husleje og løn til de ansatte. Ved kosmetiske behandlinger er der udover husleje og løn til de ansatte også en pris for det produkt eller den maskine, man bruger til at udføre behandlingen.
Har du nogle spørgsmål?
Hvis du har nogle spørgsmål til priserne, betaling, finansiering eller andet, så er du meget velkommen til at sende os en mail via vores sikret kontaktformular herunder. Vi svarer dig, så hurtigt vi kan tilbage.
Vi behandler dine personoplysninger på en sikker, ansvarlig og lovlig måde. Du kan læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i vores privatlivspolitik.